Информация


Нови публикации всеки понеделник, сряда и петък

неделя, 24 януари 2016 г.

Първи урок по класическа китара

Обучение по школата на Каркаси


        Тази година ще ви запознавам с различни школи запазили се във времето. Школи създадени от едни от най-великите китаристи в историята. Всеки ден ще свиря част от някоя школа и ще ви информирам за резултатите. Също ще давам и съвети, насоки и ест. нотен материал.
        Първата школа, която ще разгледаме е Matteo Carcassi Methode Compelete Guitare.

Кой е Матео Каркаси ? 
        Италиански класически китарист и композитор. Каркаси е роден във Флоренция и първоначално изучава пиано, но се научава да свири на китара още като дете. През 1810 г. се мести в Германия. През 1815 г. живее в Париж където се преподава уроци по пиано и китара. През 1823 г. изнася серия от концерти в Лондон с огромен успех. Преустановява концертната си практика през 1840 г.. Умира в Париж през 1853 г.
        Заедно с Фердинандо Карули и Мауро Джулиани Каркаси е един от представителите на класическата италианска китарна школа. Много от неговите съчинения (сонати, рондо, капричии, валсове и др.) влизат в репертоара на съвременните изпълнители. Автор е на школа по китара (оп. 59) публикувана в Майнц през 1836 г. както и на други значими педагогически етюди. Най-известните му творби са събрани в оп. 60 „25 етюда за китара“.
Ако желаете PDF на тази школата, свържете се с мен 


Да започваме!

Ден 1

Първото впечатление от вида на школата .... стаароооо и класическо
Единствената рисунка, според мен демонстрираща правилната стойка е доста многозначна. Размерът на китарите по-това време също е бил малко по различен. Стойката е подобна, но дясната ръка е била доста по-надоло, може би заради размера на китарата.
Първото, което привлича вниманието ми е, че всичкия текст е на немски и френски ( непонятни за мен ). Всички съвети и насоки, без понятие за тези езици остават секретни.
До колкото аз разбирам, както в повечето школи от този период, а и по принцип, в началото се обяснява нотацията, по специфични означения и общи неща. Тук може би трябва да кажа, че тази школа не е за начинаещи. Нужно е добро начално ниво, след което би било добре да се мине и през тази школа. Почти всички външни ( чуждестранни ) източници препоръчват няколко от тези класически школи. Като цяло и тези, които са "нови" използват информация създадена преди век.
След дългата непонятна част за мен, стигам до първите упражнения ( стр. 19 ).
Всичко започва с арпежи - 21 броя. Като в №0 са посочени използваните акорди ( 2 ), всички други са вар. с различна пръстовка и нотно времетраене.
Днес ще разгледам първите 5 ( + първият 0лев ).
Преди началото е добре да се загреят ръцете с леко упръжнение. Все пак ще свирим акорди, а те натоварват лявата ръка. Също така ако имате нокти на дясната ръка, постарайте се да им предадете добра форма ( по тази тема ще говор друг път ). Излишно е да казвам, заемете добра стойка и правете почивки на 25-30 мин.
Тук можете да видите примерна загявка : Тук
Тук може да прочетете съветите ми за правилна стойка : Тук
Поставям метронома на 40bpm. В момента в който свиря пример без абсолютно никаква грешка, с идеално тоноизвличане ще премина към следващия пример.

Следкато изсвирих всички примери в горепосоченото темпо, започвам да вдигам скоростта с 20bpm. Ще продължа до момента, в който започна да допускам дори и най-малка грешка! Като цяло работата ми с метроном протича по този начин :Прочети тук. Ако се чудите от къде да намерите метрономе .... ТУК
        Като заключение - добре е да се прави кратка пауза между всяко упражнение. Натоварват лявата ръка, а и се натиска едно и също т.е. многократното повторение на едно действие без пауза е фактор предразполагаш развитието на патологии!
        Следват кратки етюди в различни тоналности.
        Тук ще работ по същият начин. Като първо ще изсвиря акордите, а след това арпежите по тях.
        Доста по приятно е когато има повече от два акорда за изсвирване. Тук може да обърнете внимание върху строежа на един етюд. Ако не сте го направили до сега, ако знаете кои акорди участват в една пиеса или етюд, само трябва да научите дясната ръка и всичко е много по лесно.
        Следващото разглеждано в школата са гами и по няколко етюда за всяка от тях. Започвам с До мажор. Принципът на работа с метроном си остава.

        Не забравяйте, въпреки леснотата на някой от упр-та, търсете добър тон и безгрешност!
Предполага се, че това е за тези, които не знаят гамата! След научаването следва и кратко упр.
Съвет: В момента ще разглеждаме До мажор, но добра идея ще бъде, да научиш гамата до мажор в различни пръстовки по целия гриф.



Note: при използването на метроном, задължително отмервайте и с крак!
Много забавно става при по-високо темпо :) Съблюдавайте пръстовката стриктно!

Следват каденци т.е. хармонията която ще се използва в следващите пиеси.

За днес ще завърша с първата от пиесите в До мажор Prelude. Като търсено темпо е около 110-130bpm.
Надявам се, че това което сте видели до тук ви е било полезно! Ако имате въпроси, оставете ги в коментарите. Следващият път ще продължа с останалите етюди в До мажор. Разгледайте раздела класическа китара, в него съм публикувал различни пиеси и етюди ( включително с клипове и нотация ). Приятно свирене:)


1 коментар:

  1. No Deposit Slots: 7 Casino Site - Choego Casino
    All the best no deposit slots. kadangpintar Play and win big in our online casino! Win big and claim your 바카라 사이트 welcome bonuses 카지노 when you join today!

    ОтговорИзтриване