Обучение по школата на Каркаси
Тази година ще ви запознавам с различни школи запазили се във времето. Школи създадени от едни от най-великите китаристи в историята. Всеки ден ще свиря част от някоя школа и ще ви информирам за резултатите. Също ще давам и съвети, насоки и ест. нотен материал.
Първата школа, която ще разгледаме е Matteo Carcassi Methode Compelete Guitare.
Кой е Матео Каркаси ?
Италиански класически китарист и композитор. Каркаси е роден във Флоренция и първоначално изучава пиано, но се научава да свири на китара още като дете. През 1810 г. се мести в Германия. През 1815 г. живее в Париж където се преподава уроци по пиано и китара. През 1823 г. изнася серия от концерти в Лондон с огромен успех. Преустановява концертната си практика през 1840 г.. Умира в Париж през 1853 г.
Италиански класически китарист и композитор. Каркаси е роден във Флоренция и първоначално изучава пиано, но се научава да свири на китара още като дете. През 1810 г. се мести в Германия. През 1815 г. живее в Париж където се преподава уроци по пиано и китара. През 1823 г. изнася серия от концерти в Лондон с огромен успех. Преустановява концертната си практика през 1840 г.. Умира в Париж през 1853 г.
Заедно с Фердинандо Карули и Мауро Джулиани Каркаси е един от представителите на класическата италианска китарна школа. Много от неговите съчинения (сонати, рондо, капричии, валсове и др.) влизат в репертоара на съвременните изпълнители. Автор е на школа по китара (оп. 59) публикувана в Майнц през 1836 г. както и на други значими педагогически етюди. Най-известните му творби са събрани в оп. 60 „25 етюда за китара“.
Да започваме!
Ден 1
Единствената рисунка, според мен демонстрираща правилната стойка е доста многозначна. Размерът на китарите по-това време също е бил малко по различен. Стойката е подобна, но дясната ръка е била доста по-надоло, може би заради размера на китарата.
Първото, което привлича вниманието ми е, че всичкия текст е на немски и френски ( непонятни за мен ). Всички съвети и насоки, без понятие за тези езици остават секретни.
До колкото аз разбирам, както в повечето школи от този период, а и по принцип, в началото се обяснява нотацията, по специфични означения и общи неща. Тук може би трябва да кажа, че тази школа не е за начинаещи. Нужно е добро начално ниво, след което би било добре да се мине и през тази школа. Почти всички външни ( чуждестранни ) източници препоръчват няколко от тези класически школи. Като цяло и тези, които са "нови" използват информация създадена преди век.
След дългата непонятна част за мен, стигам до първите упражнения ( стр. 19 ).
Всичко започва с арпежи - 21 броя. Като в №0 са посочени използваните акорди ( 2 ), всички други са вар. с различна пръстовка и нотно времетраене.
Днес ще разгледам първите 5 ( + първият 0лев ).
Преди началото е добре да се загреят ръцете с леко упръжнение. Все пак ще свирим акорди, а те натоварват лявата ръка. Също така ако имате нокти на дясната ръка, постарайте се да им предадете добра форма ( по тази тема ще говор друг път ). Излишно е да казвам, заемете добра стойка и правете почивки на 25-30 мин.
Тук можете да видите примерна загявка : Тук
Тук може да прочетете съветите ми за правилна стойка : Тук
Тук може да прочетете съветите ми за правилна стойка : Тук
Поставям метронома на 40bpm. В момента в който свиря пример без абсолютно никаква грешка, с идеално тоноизвличане ще премина към следващия пример.
Следкато изсвирих всички примери в горепосоченото темпо, започвам да вдигам скоростта с 20bpm. Ще продължа до момента, в който започна да допускам дори и най-малка грешка! Като цяло работата ми с метроном протича по този начин :Прочети тук. Ако се чудите от къде да намерите метрономе .... ТУК
Като заключение - добре е да се прави кратка пауза между всяко упражнение. Натоварват лявата ръка, а и се натиска едно и също т.е. многократното повторение на едно действие без пауза е фактор предразполагаш развитието на патологии!
Следват кратки етюди в различни тоналности.
Тук ще работ по същият начин. Като първо ще изсвиря акордите, а след това арпежите по тях.
Доста по приятно е когато има повече от два акорда за изсвирване. Тук може да обърнете внимание върху строежа на един етюд. Ако не сте го направили до сега, ако знаете кои акорди участват в една пиеса или етюд, само трябва да научите дясната ръка и всичко е много по лесно.
Следващото разглеждано в школата са гами и по няколко етюда за всяка от тях. Започвам с До мажор. Принципът на работа с метроном си остава.
Не забравяйте, въпреки леснотата на някой от упр-та, търсете добър тон и безгрешност!
Предполага се, че това е за тези, които не знаят гамата! След научаването следва и кратко упр.
Съвет: В момента ще разглеждаме До мажор, но добра идея ще бъде, да научиш гамата до мажор в различни пръстовки по целия гриф.
Note: при използването на метроном, задължително отмервайте и с крак!
Много забавно става при по-високо темпо :) Съблюдавайте пръстовката стриктно!
Следват каденци т.е. хармонията която ще се използва в следващите пиеси.
За днес ще завърша с първата от пиесите в До мажор Prelude. Като търсено темпо е около 110-130bpm.
Надявам се, че това което сте видели до тук ви е било полезно! Ако имате въпроси, оставете ги в коментарите. Следващият път ще продължа с останалите етюди в До мажор. Разгледайте раздела класическа китара, в него съм публикувал различни пиеси и етюди ( включително с клипове и нотация ). Приятно свирене:)
Като заключение - добре е да се прави кратка пауза между всяко упражнение. Натоварват лявата ръка, а и се натиска едно и също т.е. многократното повторение на едно действие без пауза е фактор предразполагаш развитието на патологии!
Следват кратки етюди в различни тоналности.
Тук ще работ по същият начин. Като първо ще изсвиря акордите, а след това арпежите по тях.
Доста по приятно е когато има повече от два акорда за изсвирване. Тук може да обърнете внимание върху строежа на един етюд. Ако не сте го направили до сега, ако знаете кои акорди участват в една пиеса или етюд, само трябва да научите дясната ръка и всичко е много по лесно.
Следващото разглеждано в школата са гами и по няколко етюда за всяка от тях. Започвам с До мажор. Принципът на работа с метроном си остава.
Не забравяйте, въпреки леснотата на някой от упр-та, търсете добър тон и безгрешност!
Предполага се, че това е за тези, които не знаят гамата! След научаването следва и кратко упр.
Съвет: В момента ще разглеждаме До мажор, но добра идея ще бъде, да научиш гамата до мажор в различни пръстовки по целия гриф.
Note: при използването на метроном, задължително отмервайте и с крак!
Много забавно става при по-високо темпо :) Съблюдавайте пръстовката стриктно!
Следват каденци т.е. хармонията която ще се използва в следващите пиеси.
За днес ще завърша с първата от пиесите в До мажор Prelude. Като търсено темпо е около 110-130bpm.
Надявам се, че това което сте видели до тук ви е било полезно! Ако имате въпроси, оставете ги в коментарите. Следващият път ще продължа с останалите етюди в До мажор. Разгледайте раздела класическа китара, в него съм публикувал различни пиеси и етюди ( включително с клипове и нотация ). Приятно свирене:)
Няма коментари:
Публикуване на коментар